Skip to content
czy operator żurawia wieżowego może być hakowym lub sygnalistą?

Czy operator żurawia wieżowego może pełnić równocześnie funkcję hakowego lub sygnalisty?

Kim jest operator żurawia wieżowego?

Operator żurawia wieżowego to osoba, która zajmuje się sterowaniem ruchami roboczymi żurawia wieżowego na terenie budowy. To dzięki operatorowi żuraw wieżowy wykonuje prace polegające na podnoszeniu, opuszczaniu i przenoszeniu ładunków niezbędnych do wykonywania pracy na placu budowy. Żuraw wieżowy jet urządzeniem dźwignicowym zaprojektowanym głównie do podnoszenia ładunków, a dzięki swojej dużej wysokości sięgającej często nawet kilkadziesiąt metrów, wykorzystuje się go do wznoszenia wielokondygnacyjnych budynków.

Żurawie wieżowe mogą być bezpośrednio sterowane przez operatora z kabiny lub z poziomu roboczego za pomocą pilota bezprzewodowego lub przewodowego. Osobami, które powinny pomagać operatorowi żurawia wieżowego w jego codziennej pracy są hakowy i sygnalista, którzy pełnią bardzo ważne funkcje wspomagające cały proces transportowania ładunków.

Jaką funkcje na placu budowy pełni hakowy i sygnalista?

Hakowy zawiesza i odczepia ładunki przymocowane do zblocza hakowego żurawia wieżowego za pomocą specjalistycznych zawiesi, a sygnalista daje odpowiedni znak operatorowi żurawia, aby ten mógł rozpocząć bezpieczne transportowanie ładunku. Tak więc hakowy oraz sygnalista pełnią bardzo ważne funkcje w całym łańcuchu transportowania ładunków, a błędy jakie mogli by popełnić skutkować mogą bardzo poważnymi konsekwencjami, włącznie z wypadkami przy pracy.

To na hakowym spoczywa obowiązek prawidłowego dobrania zawiesia do rodzaju podnoszonego ładunku oraz sprawdzenia stanu technicznego wykorzystywanego zawiesia. Jest on odpowiedzialny za prawidłowe podczepianie ładunku do zblocza hakowego żurawia wieżowego.

Czy operator żurawia wieżowego może pełnić jednocześnie funkcję hakowego i sygnalisty?

Operator żurawia wieżowego nie może pełnić jednocześnie funkcji hakowego i sygnalisty, zabrania tego §6 Rozporządzenia MPiT z dn. 22.10.2018 r. w sprawie bhp przy obsłudze żurawi wieżowych i szybkomontujących (Dz.U. 2018 Poz. 2147). W praktyce więc na placu budowy, na którym występuje żuraw wieżowy jego obsada powinna być min. 3 osobowa tzn. operator żurawia wieżowego, hakowy oraz sygnalista. Nie powinno łączyć się tych funkcji jednocześnie dla jednej czy nawet dwóch osób.

Osoby pełniące funkcję hakowego lub sygnalisty powinny przejść specjalistyczne szkolenie, którego program szkolenia obejmuje zagadnienia związane z prawidłową eksploatacją zawiesi, sposobami prawidłowego podczepiania ładunku na hak żurawia oraz rodzaje sygnałów jakimi sygnalista porozumiewa się z operatorem żurawia wieżowego i hakowym. Szkolenie hakowych trwa 1 dzień i kończy się wydaniem zaświadczenia o ukończonym kursie zgodnie ze wzorem MEN, które jest ważne bezterminowo.

Zawód hakowego – sygnalisty znajduje również zastosowanie w pracy operatora suwnic sterowanych z poziomu roboczego i zwłaszcza z kabiny oraz żurawi samochodowych HDS. Szczególnie hakowy i sygnalista potrzebny jest w sytuacji gdy operator suwnicy czy żurawia nie widzi podnoszonego ładunku lub gdy musi pobrać go lub odłożyć poniżej poziomu gruntu. Wtedy niezbędna jest łączność radiowa pomiędzy operatorem, hakowym i sygnalistą aby zminimalizować ryzyko transportowanych ładunków.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 października 2018 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze żurawi wieżowych i szybkomontujących (Dz.U. 2018 poz. 2147).

Kliknij, aby ocenić ten wpis
[Oceny: 0 Średnia: 0]
andrzej kalemba wieluń

Zawodowo od 20 lat zajmuje się organizacją kursów i szkoleń zakończonych egzaminami przed Kwalifikacyjnymi Komisjami Egzaminacyjnymi UDT, TDT oraz Energetycznymi. Wieloletni wykładowca - instruktor na kursach operatorów urządzeń dźwigowych.

Back To Top